top of page
חיפוש

למה בכלל מורים צריכים לחנך לערכים ולזכויות אדם?

  • תמונת הסופר/ת: ethos אתוס
    ethos אתוס
  • 15 ביולי
  • זמן קריאה 2 דקות

עודכן: לפני 7 ימים

כי כבר היום הם עושים את זה – רק בלי לשים לב

"אני מורה למתמטיקה, לא מחנך חברתי."

"אני באתי ללמד היסטוריה, לא לחלק מוסר."

"יש לי תוכנית לימודים לסיים – אין לי זמן לזה."

מורים בכל התחומים מביעים את התחושות האלה, ובצדק. עומס ההוראה, המדידה והציפיות לא משאירים הרבה מקום ל"שיעורים על ערכים.", אבל הנה האמת הפדגוגית הפשוטה – אתם כבר מחנכים לערכים כל יום. השאלה היא רק: לאילו ערכים?


הערכים לא בשיעור – הם בדרך שבה מלמדים

כשאתם מחליטים מי יקבל זכות דיבור, איך תגיבו לטעויות, איך תטפלו בקונפליקט בכיתה – אתם לא רק מעבירים ידע. אתם מעבירים גם מסר סמוי על צדק, כבוד ושוויון.


מורה שמקשיב לתלמיד גם כשהתשובה שגויה, מלמד כבוד האדם לא במילים, אלא במעשה.

מורה שמאפשר מחלוקת מלמד דמוקרטיה.

מורה שמנהל כיתה מתוך שיח ולא רק כוח - מלמד אזרחות חיה.

הסכנה איננה בחוסר חינוך לערכים, אלא באי‑מודעות לערכים שכבר נלמדים- לעיתים הפוך ממה שהתכוונת.


למה זה חשוב לחינוך של היום

הילדים שלכם לא ילמדו רק מתמטיקה או אזרחות.

הם לומדים איך להיות בני אדם בעולם משתנה.

העולם שאליו הם צומחים דורש מיומנויות חדשות: שיתוף פעולה, חשיבה ביקורתית, אמפתיה, יכולת לקבל החלטות אתיות.

מעסיקים ומנהיגים מדברים כיום על “אינטליגנציה ערכית” ככישור המקצועי הבא. היכולת לעבוד עם אחרים, לכבד שונות, לנהל מחלוקת, ולשמור על יושרה אינה תוספת לחינוך –היא היסוד שעליו נשען כל ידע אחר.


גם הישגים לימודיים מתחילים בערכים

כיתה שיש בה אמון, כבוד הדדי ותחושת שייכות - היא גם כיתה משוכללת לימודית.תלמידים שרואים במורה דמות הגונה ובטוחה מעזים לשאול, לטעות, וללמוד באמת.

כלומר, ערכים אינם באים על חשבון ידע. הם מקדמי למידה. כשיש אקלים מוסרי, הציונים עולים מעצמם, והשפה הכיתתית הופכת סביבת מחקר ולא סביבת פחד.


אז מה נדרש ממורים?

לא להוסיף שיעור על “ערכים”. לא לשנות תוכנית לימודים. לא להפוך כל שיעור לדיון מוסרי.


מה שנדרש הוא מודעות.

מודעות לכך שכל פעולה, תגובה ושקט בכיתה הם מסרים חינוכיים.

האם המסר הוא “יש דעה אחת נכונה”?

או “מותר לטעות, מותר לשאול”?

האם הכיתה מונעת מציות או מאחריות?

האם תלמיד מרגיש שווה ערך?

חינוך לזכויות האדם איננו עוד מקצוע – זו גישה להוראה.גישה שרואה בלמידה מרחב שבו תלמידים זוכים


לא רק לידע, אלא גם לכבוד.


צריך לזכור כי

  • כל מורה, בכל תחום דעת, הוא מחנך לערכים.

  • הבחירה איננה האם לחנך לערכים, אלא איך.

  • כבוד האדם, צדק, שוויון, אחריות – אינם נושאים נוספים. הם נלמדים מעצם הדרך שבה אתם מלמדים.

אז לא, אינכם "מחנכים חברתיים" במקום מורים –אתם מחנכים חברתיים דרך ההוראה עצמה.


 
 
bottom of page