כשאי־הידיעה הופכת למנוע של חשיבה ביקורתית
- ethos אתוס
- 17 בספט׳
- זמן קריאה 2 דקות
"אני לא יודע" זו תשובה מצוינת
האומץ לשאול שאלות.
אחת הזכויות הבסיסיות ביותר של כל תלמיד- במובן הפשוט, אך גם הערכי והאזרחי – היא הזכות לא לדעת.
כשמערכת החינוך מתייחסת אל אמירת “אני לא יודע” כאל כישלון, היא מלמדת תלמידים להעמיד פנים שהם יודעים במקום להעז לחשוב.
אבל חינוך דמוקרטי אמיתי, כזה המכבד את כבוד האדם וחירות המחשבה, רואה באמירה הזו נקודת פתיחה, לא סוף פסוק.
כי פיתוח חשיבה ביקורתית מתחיל בדיוק במקום שבו הידע הוודאי נגמר.
הרגע החשוב ביותר בשיעור
תחשבו על זה: הרגע שבו תלמיד מודה “אני לא יודע” הוא רגע של יושרה אינטלקטואלית.זהו הצעד הראשון לעבר למידה אמיתית.
רובנו, כמורים, מגיבים באוטומט:
“בסדר, מישהו אחר יודע?”
אבל מורה שרוצה להניע חקירה אמיתית עוצר ושואל:
“מעניין… איך נוכל לגלות?”
במילים אחרות – הוא לא עובר הלאה, אלא מתקדם בתהליך שאילת השאלות לצורך העמקה ובירור.
כך הופכים “לא יודע” לנקודת חקירה
השיטה פשוטה -היא מבוססת על שינוי שפה והתבוננות.
אל תמהרו לעבור לתלמיד הבא. הישארו עם התלמיד שאמר “אני לא יודע”, וחקרו יחד איתו את השאלה.
שאלו שאלות מאירות, לא בוחנות.
“מה כן אתה יודע על זה?”
“איך נוכל לברר את זה יחד?”
“מה יעזור לנו לחשוב על זה טוב יותר?”
שנו את השפה בכיתה.במקום “אין תשובה”- אמרו “יש נקודת חקירה.” שינוי השפה יוצר תרבות חדשה - תרבות שבה סקרנות נחשבת ולא נענשת.
ברגע הזה, התלמיד עובר מתפקיד של “לא יודע” לתפקיד של חוקר.הכיתה כולה לומדת שהידע איננו יעד, אלא מסע.
החופש לומר “אני לא יודע”
הזכות לא לדעת היא חלק מהזכות הרחבה לכבוד האדם, המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.היא מבטאת את ההכרה בכך שלמידה איננה שיעור של השגת תשובות, אלא תהליך שמכבד את גבולות הידיעה האנושית.
כשמורה מאפשר לתלמיד לומר “אני לא יודע” בלי להרגיש חשוף או מושפל, הוא מלמד אמפתיה אינטלקטואלית - היכולת להיות סבלני כלפי חוסר ודאות, הן שלי והן של אחרים.
במילים אחרות: זהו שיעור בזכויות אדם, לא רק בשפה או במדעים.
תרבות של אי־ידיעה
עידן המידע מעודד תלמידים לדעת “הכול”; אבל החינוך צריך ללמד את מה שהשפה הדיגיטלית שכחה - איך לחיות עם מה שעדיין לא יודעים.
בכיתה שבה “לא יודע” הוא ביטוי תקין ומעורר סקרנות:
תלמידים מרשים לעצמם לטעות ולשאול.
מורים מרשים לעצמם להודות שגם הם לא תמיד יודעים.
והשיח כולו הופך שיתוף פעולה בין לומדים ולא העברת ידע חד־כיוונית.
החשיבה העמוקה ביותר מתחילה בדיוק במקום שבו הידע נגמר.
מילות מפתח: חינוך לדמוקרטיה, חינוך לחשיבה ביקורתית, לימודי אזרחות, זכויות אדם, חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, חינוך ערכי, רטוריקה חינוכית, סקרנות ולמידה, תרבות דיון, כבוד האדם, הזכות לא לדעת


.png)


